رکوردشکنی ترک فعلها
طی دو دهه گذشته تنها به دلیل نبود قوانین محکم و متقن پیرامون مجازات ترک فعل، ارگانها و نهادهای دولتی و خصولتی را به بیتفاوتی و کمتوجهی مطلق سوق داد تا بهمرورزمان قبح این فعل ریخته شود و هرکس در هر مسئولیتی ترک آن را عادی فرض کند!
اصفهان امروز - حسن روانشید
طی دو دهه گذشته تنها به دلیل نبود قوانین محکم و متقن پیرامون مجازات ترک فعل، ارگانها و نهادهای دولتی و خصولتی را به بیتفاوتی و کمتوجهی مطلق سوق داد تا بهمرورزمان قبح این فعل ریخته شود و هرکس در هر مسئولیتی ترک آن را عادی فرض کند! اگرچه ظرف دو سه سال اخیر قوه قضائیه بهعنوان متولی نظارت با قاطعیت توانست به نمایندگی از آحاد جامعه مطالبه گر هم باشد و پروندههای اینگونه را اولویت کار خود قرار دهد اما وسعت این عمل آنقدر گسترده شده که فرصت اقدام بهموقع را تا حدودی از قوه مزبور سلب کرده است. شاید بتوان چالش ترک فعل را در بیشتر دستگاهها با دید اغماض نگاه کرد و منتظر بود تا نوبت بررسی آنها از سوی قوه قضائیه برسد اما در بعضی موارد اضطرار هرگونه سهلانگاری و غفلت میتواند علاوه بر هزینههای سنگین مالی مخاطرات جانی هم داشته باشد. اخبار موثق اخیر حاکی از این بوده که طی دو ماه تیر و مرداد امسال تنها شش چرخ هواپیما در باند شماره 13 فرودگاه مشهد ترکیده است و در همه موارد ادعاشده عیب از بیکیفیتی رنگ استفادهشده در باند مذکور است که مشکل فنی دارد! حالا باید پیدا کرد پرتغال فروش را تا این مسئله در باند 3 فرودگاه مشهد
حل و رفع شود! تا آنجا که به خاطر میآوریم سازمان هواپیمایی کشوری بعضا بهگونهای به موضوعات ورود میکند که انگار بودونبودش تأثیری بر روند این اتفاقات ندارد! قصد نداریم آنچه در گذشتهها اتفاق افتاده را نبش قبر کنیم زیرا به سقوط هواپیمایی با دهها مسافر در کوههای نطنز برمیخوریم که حاصل بیتوجهی عوامل فنی و برج کنترل پرواز تحت مدیریت همین سازمان بوده است و یا تأخیرها، گرانفروشیها، درگیریهای بعضی از کادر پرواز و استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت به دلیل ویروس کرونا و افزایش همین مقدار به قیمت بلیتها که متاسفانه بعد از استفاده صددرصدی ظرفیت، این قیمتها نهتنها کاهش نیافت بلکه به روایتی افزایش هم داشت تا ایرلاین ها جرأت کنند بدون کسب نظر مثبت این سازمان برای بلیت قیمت کف ثابت در نظر بگیرند و موفق هم شدند! محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در اواسط اردیبهشتماه با اشاره به اینکه تعداد صندلیهای هواپیما کم نشده بلکه درخواستها افزایش یافته است اینگونه گفته که با توجه به ورود هواپیماهای خریداریشده، حدود چهل درصد ظرفیت صندلیها افزوده شده اما درعینحال، درخواستها بخصوص در زمان تعطیلات ۵۰ درصد بیشتر شده است. دو
شرکت هواپیمایی به دلیل افزایش غیرقانونی بلیت هواپیما از سوی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تذکراتی دریافت کردند که حسن خوشخو سرپرست معاونت هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری دراینباره اعلام میکند: مسئله ربطی به گرانفروشی ندارد که گویا نظر سازمان هواپیمایی کشوری دراینباره نه گرانفروشی بلکه تنها با هدف یکسانسازی قیمتها صورت گرفته است! اما سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اینگونه اعلام میکند که افزایش نرخ بلیت هواپیما از سوی تعدادی از شرکتهای هواپیمایی در برخی از مسیرهای داخلی، طی بررسیهای انجامشده مشخص شد تغییرات ایجادشده در نرخهای بلیت از سوی دو شرکت هواپیمایی و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار صورت گرفته است. استناد سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به مصاحبه محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که گفته بود اکنون ۱۵۸ فروند هواپیمای عملیاتی داریم و تعداد صندلیهای ناوگان هوایی نیز 40 درصد افزایش یافته اما درخواست نسبت به مشابه سال قبل دو و نیم برابر شده و شاهد استقبال مردم از این بخش هستیم که این اظهارات نشان میدهد کمبودها و ازدیاد تقاضا
میتواند بهانه خوبی برای افزایش قیمت توسط ایرلاینها باشد. از سوی دیگر سرپرست معاونت هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشور هم اعلام کرده بود «گرانفروشی بلیت هواپیما اصلا مطرح نیست اما در زمان تصویب و تأیید نرخنامه اخیر برای نرخ هواپیما برخی از مسیرهای خاص در برخی از مناطق کشور بنا به ملاحظات اجتماعی و اقتصادی با قیمت کمتری در نظر گرفته شد. برای تعیین قیمت بلیت هواپیما نرخ هر صندلی را به ازای هر ساعت پرواز تصویب کردیم و همواره قیمت بلیت هواپیما بر این اساس محاسبه و تصویب شده است.» مدیرعامل پارس ایر که یکی از این ایرلاین های گرانفروش محسوب میشود در یک مصاحبه رسانهای تاکید بر آن داشت که بر اساس قیمتهای مصوب بلیت پروازهای داخلی به فروش میرسد. بههرحال اگرچه مشکل گرانفروشی به شیوههای گوناگون به ویژخ در زمانهای پیک هنوز هم حل نشده مانده تا نقطهضعف سازمان متولی آن یعنی هواپیمایی کشوری باشد که این امر هم از همان چشم اسفندیارهای سازمان مذکور است تا کلکسیونی متنوع دارد و امروز نقصهای فنی که پرمخاطرهترین چالشهاست به آن اضافه شود. مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص
حوادث ترکیدن لاستیک هواپیما در فرودگاه بینالمللی شهید هاشمی نژاد مشهد گفته است «این نقص فنی به نگهداری و تعمیر هواپیما برمیگردد و ارتباطی با فرودگاه ندارد!» حال باید کنکاش کرد و دید که اصولا وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری چیست که مدیرکل فرودگاه مشهد با تأکید بر لزوم رعایت استانداردها در سطح پروازی میگوید: «از سال ۹۸، هجده مورد ممیزی سازمان هواپیمایی کشوری در سطوح پروازی انجام شده است و جلسات ایمنی سطوح پروازی بهصورت منظم و هفتگی برگزار و بازدید از باند نیز بهصورت روزانه انجام میشود.» اما بازهم لاستیکها میترکند! البته مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری هم چنین نظرهایی را بهصورت تلویحی و اینگونه تأیید میکنند که «تعداد حوادث و رویدادهایی که در این فرودگاه اتفاق افتاده است را باید با توجه به تعداد پروازها مقایسه کنیم، این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری بههیچعنوان به دنبال مقصر سازی نیست و فقط به دنبال جلوگیری از وقوع چنین حوادثی هستیم» که باید گفت: آنچه البته به جایی نرسد فریاد است و حتی هیچیک از مدیران کل این سازمان عریض و طویل زیر بار مسئولیتپذیری اینهمه چشم اسفندیار موجود
در مجموعه خود نمیروند! که بنا به گفته سید جمالالدین اسدآبادی «تا فشاری نباشد توفیقی حاصل نخواهد شد.»
ادامه دارد